hemsedal - två skidsemestrar

Året är 2000 och jag är 10 år. Min familj har vi hyrt en stuga i Sälen och jag och min syster ska få lära oss att åka skidor. Men efter första försöket i backen skrek jag att JAG VILL INTE MER! Lilla mesiga Amanda tyckte helt enkelt att det var för läskigt eftersom jag varken kunde svänga eller bromsa. Efter en massa tjurande slutade det helt enkelt med att jag åkte längsskidor och pulka resten av veckan och svor att jag aldrig skulle åka slalom igen...
 
Men så blev jag "gammal" och några av mina vänner började prata om att åka på skidresa och jag tänkte att "ja, varför inte?". Så vi började kolla runt lite och det slutade med att vi valde Hemsedal, en liten skidort i Norge. Vi bokade resan med Softresor.se vilket jag verkligen kan rekommendera. Då ingick boende med slutstäd, resa och skipass. Vi åkte med buss från Göteborg vilket tog runt 10 h med ett matstopp efter norska gränsen. Även skidresa nummer två bokade vi med Softresor eftersom det varit så smidigt.
 
Första gången bodde vi i ett lägenhetsområde som heter Bakken. Vår lägenhet bestog av ett rum med dubbelsäng, en toalett med dusch och ett stort vardagsrum/kök med bäddsoffa och matplats. Vi var supernöjda med vårt boende då det i princip låg så nära skidområdet det gick att komma och allt var rent och fräscht. Det var även nära till Alpin Lodge där man kunde hyra skidor, handla m.m.
 
Nästa resa bodde vi i en stuga i området Røgjin då vi var många fler som åkte. Den stugan bestog av tre sovrum, ett stort rum med kök och vardagsrum kombinerat och en toalett med dusch och bastu. Detta området ligger dock lite längre bort från backarna annars fanns det inget att klaga på. Jag har  tyvärr inga vettiga bilder på varken lägenheten eller stugan men kolla Softresors hemsida.
 
Och så till själva skidåkningen då. Jag var den enda i mitt resesällskap som inte kunde åka skidor så de andra lovade mig att leka skidskola och det gjorde vi. Efter några åk i barnbacken där jag fick lära mig att svänga och bromsa var det dags att ta sig an en riktig backe. Mina kompisar lovade att vi skulle ta den lättaste vilket jag blint litade på. Så vi åkte upp, upp, upp och hamnade vid toppen på en låååång backe som jag tyckte såg oroväckande brant ut men jag tog mig ner och fick då reda på att backen hade varit röd/blå och inte grön (grön är alltså dom lättaste backarna, sen kommer blå, sen röd och sist svart).
 
Jag har ju inget annat att jämföra med men jag anser att det finns riktigt bra möjligheter till åkning i Hemsedal. Det finns många olika backar av olika svårighetsgrader, även off pist och kvällsåkning erbjuds. Bergsmiljön är helt fantastisk och backarna hålls efter så det alltid går att åka. Mina mer skidvana vänner har även dom varit nöjda.
 
Förrutom att åka skidor så ägnade vi våra resor åt att spela spel, åka påse och att festa. Det är många unga som åker dit för att åka skidor på dagen och festa på kvällen vilket gör att man kan träffa på nya roliga människor där uppe. Har även sett nu i efterhand att den anordnar snowraceråk på kvällen som låter sjukt kul. Absolut något jag skulle vilja testa om jag åker dit igen. Det finns även andra aktiviteter som går att kolla in på deras hemsida.
 
Skulle ni vara sugna att åka till Hemsedal med Skistar har jag några tips att dela med mig av:
  • Köp med mat från Sverige. Planera i förväg vad ni vill äta och köp med så mycket det går hemifrån. Det är DYRT i Norge och den lilla mataffären på skidområdet är nog snäppet dyrare.
  • Det samma gäller om ni vill förtära något alkoholaktigt, köp med från Sverige!
  • Äger man inga skidor är det lätt att hyra där, personalen hjälper till att prova ut bra pjäxor, stavar och skidor och är man inte nöjd går det att byta.
  • Hjälm finns att låna gratis men skidglasögon får man se till att antingen ta med sig dit eller köpa där (jag föreslår att ni fixar det innan).
  • Köp med toapapper! Det finns en rulle när man kommer dit men ja, en rulle tar slut ganska fort. Glömmer ni det får ni antingen köpa svindyrt toapapper på mataffären eller göra som vi, smuggla med en rulle här och där från andra stugor där man blir inbjuden till fest (vi hade nog toapapper i hela stugan när vi skulle hem...).
Hemsedal är en skidort jag verkligen kan rekommendera, det är prisvärt och nära samtidigt som de erbjuder riktigt bra skidåkning. Är det något ni undrar är det bara fråga.
 
 
Norge | Hemsedal, Norge, Skidsemester, Skistar | |
#1 - - Amanda Jona [SPONTAN]:

Åh så härligt (och inspirerande!) inlägg! Själv har jag inte heller åkt skidor sedan jag var kring tioårsåldern då jag bara var tjurig för att det var kallt och att jag ramlade i liften, haha ;)

Svar: Tänkte verkligen att jag aldrig skulle åka skidor igen men är glad att jag gav det ett till försök :) riktigt kul när man kommer igång!
Amanda Martinsson

Upp