london 2012

Sommaren 2012 var det äntligen dags, jag skulle få flyga för första gången. Destinationen var Heathrows flygplats och London!

Att flyga var lite pirrigt fram till att vi lyfte och jag insåg att det inte blev roligare än då. Väl framme i London tog vi oss från Heathrow med tunnelbanan och åkte till Russell Square där vårt hotell låg. Vi bodde på The Royal National Hotel, ett stort och ganska slitet hotell men som låg nära en tunnelbanestation och med gångavstånd till Oxford street.

Jag och mitt resesällskap spenderade en onsdag till söndag i denna fantastiska stad. Under dessa dagar passade vi på att göra så mycket turistigt som möjligt eftersom det var första gången i London för oss allihop.

Självklart spanade vi in Big Ben och dom röda telefonkioskerna. Vi tog en heldag till att egentligen bara försöka gå mellan så många turistattraktioner som möjligt. Vi började med Big Ben och  gick sen över till London Eye som vi tog en åktur i.

London Eye tar en stund att åka så man hinner verkligen kolla in utsikten, och man ser verkligen mycket av London där uppe. Skulle jag åka den ännu en gång hade jag nog valt att göra det vid solnedgången.

Sedan fortsatte vi vandra. Hittade vakter till häst och som den hästtjej jag är var jag tvungen att stanna och klappa. När vi klappat färdigt gick vi en bit till och hamnade på Trafalgar Square. Där kollade vi in fontänen och lejonen innan vi hoppade på tunnelbanan...

...och åkte vidare till Hyde Park. Där kollade vi på ekorrar och hängde under träd.

Efter Hyde Park fortsatte vi vår promenad mot Buckingham Palace där vi kollade på vakter med fluffiga hattar och ankor som bodde i fontänen utanför. Vi hann även med Harrods den här dagen innan vi och våra fötter skrek efter vila.

De övriga dagarna ägnade vi åt att shoppa, äta mat och kolla in vad London hade att erbjuda. På en promenad stötte vi på detta supergulliga café jag verkligen vill tipsa om. Peggy Porschen går nästan helt i rosa och säljer söta bakverk och lika söta drycker. Peggy Porschen ligger på och närmsta station är Victoria. Gå dit om ni har vägarna förbi.

Sista dagen hade vi tid att döda innan flyget skulle gå. Så vi tog oss till Brittish Museum som låg väldigt nära vårt hotell. Det är gratis inträde till Brittish Museum (precis som till många andra museum i London) och det fanns hur många utställningar som helst. Byggnande i sig är dessutom riktigt häftig att se så kan verkligen rekommendera er ett besök hit.

Sen finns det inte så mycket mer att berätta om min första London-resa. Det har blivit ytterligare två resor dit efter denna och till sommaren ska jag dit en fjärde gång så mer inlägg om London kommer. Har även en plan på att göra någon form av guide. Vad tror ni om det? Har ni varit i London och har några bra tips får ni jättegärna dela med er.